EmuGlx Returnal (2021) Recenzija

EmuGlx

EmuGlx News Bot

New member
Joined
Mar 19, 2021
Messages
203
Reaction score
256
Points
0
Returnal-thumb.jpeg


Akcione igre dolaze u milion formi, ali jedan od timova za razvoj zabavnog softvera koji se proslavio u žanru arkadnih 2D/3D akcija je finski Housemarque koji su započeli svoju preko 20 godina dugu istoriju sa Amiga igrom Stardust (koja je dobila mnogo popularnih nastavaka) i magistrirali 2017. godine sa dva odlična naslova Nex Machina i Matterfall koji su oboje dobili odlične ocene i na našem sajtu. Posle izlaska ta dva naslova, šefovi ovog studija su primetili trend na modernom tržištu gde javnost više ne nagrađuje dobar rad u ovom žanru arkadnih igara, i najavili su da će pokušati da promene svoje ciljeve u razvoju zabavnog softvera. Njihov prvi takav projekat je bila neuspešna battle royale igra Stormdivers, ali potom su se iz sve snage fokusirali na ambiciozni projekat za PlayStation sa kojim su ciljali ne samo da dokažu svoje poznavanje akcionog žanra, već i da prošire Housemarque u mnogo veći tim koji će moći da napravi punokrvne AAA igre.

Rezultat njihovog rada je Returnal, igra koja obara sa nogu ne samo sa svojom akcijom već i nesvakidašnje privlačnom prezentacijom, zanimljivim scenarijom, iskorišćenjem ekskluzivnih mogućnosti PlayStation 5 konzole kao i gameplay sistemom koji prosto vuče igrača da ne ispušta gamepad iz ruku.

Returnal je akciona roguelike igra sa izvođenjem iz trećeg lica i slobodnom kamerom koja uspešno meša nekoliko gameplay stilova koje smo mogli da odigramo u zadnjih par godina. Akcija je frenetična i precizna kao u DOOM (2016) i DOOM Eternal (2020) igrama, centralni gameplay loop se zasniva na roguelike sistemima viđenim u mnogim indie naslovima kao što su Dead Cells, Hades i Rogue Legacy, a scenario u sebi krije veliku misteriju koja zaslužuje posebnu pažnju.

Radnja je fokusirana na astro-izviđača Selene koja sleće na „zabranjenu planetu“ Atropos posle detektovanja misterioznog signala koji ju je privukao. Posle veoma lošeg sletanja u kojem je njen brod ostao uništen, ona peške kreće u istraživanje veoma opasnog okruženja i shvata da se našla u velikoj nevolji – planeta je dom opasnih bića i automatizovanih sistema koji su starosedeoci ovog sveta davno napravili da bi se izborili sa „Severed“ frakcijom koja je ipak uništila celu civilizaciju, i misterioznog efekta koji joj ne daje mogućnost da umre već je odmah vraća i oživljava nazad kod svog palog broda. Što je još čudnije, ceo svet oko Selene je prepun njenih starih leševa koji su nebrojeni broj puta pokušali da istraže istoriju planete i nađu spas od ove kletve koja veoma brzo postaje vezana za njenu misterioznu prošlost. Tokom 6 dugačkih nivoa prisutnih u ovoj igri, Selene će morati da se izbori sa svim opasnostima oko nje uz pomoć unikatnog sistema sakupljanja opreme, oružja i nadogradnji, reši misteriju Hivemind rase, i pokuša da iščupa sebe iz beskrajnog ciklusa smrti i oživljavanja.

Ova poslednja misterija je ispričana na komplikovan način, i igrači tokom igranja mogu pronaći dokaze koji otvaraju vrata ka nekoliko objašnjenja šta se sve desilo sa Selene u njenoj prošlosti i kako se našla u ovoj situaciji. Ali pošto je ovo video igra sa namerno iskorišćenim SF konceptom „nepouzanog naratora“ i nekoliko slojeva dešavanja (od kojih neki možda ne moraju biti stvarni!), mislimo da je Housemarque ipak uspeo da napravi privlačan scenario koji od početka do kraja igre tera igrača da traži dodatni lore i dešavanja iz prošlosti, time čineći igru zabavnom i vrednom čekanja nastavka.

Returnal-opis01.jpg


Osnovni gameplay igre najviše podseća na nove DOOM igre, ali sa izvođenjem iz trećeg lica. Brzi i agresivni protivnici, širok spektar oružja sa jednim specijalnim potezom koji se sam dopuni posle trošenja, i pametno skakanje između raznoraznih platformi i vertikalnih struktura čine osnovu akcionog gameplaya Returnal-a. Nivoi (ovde zvani “biomi“) dolaze u formi proceduralno generisanih lavirinata koji su sastavljeni od par desetina vrsta soba (po svetu) koje će igrači brzo krenuti da prepoznaju i time im omogućiti da koriste teren za taktičke poteze napada i povlačenja protiv veoma raznovrsnih protivnika koji imaju tendenciju ne samo za direktan napad već i pucanje raznobojnih orb-ova koji mogu da oštete ili zaustave Selene u svom kretanju. Igra redovno na igrača baca veći broj osnovnih protivnika koji se brzo kreću po terenu, uz prisustvo stacionarnih turret-a i jačih protivnika koji se pojavljuju posle kratke warp-in animacije, jasno stavljajući do znanja igraču kakva opasnost dolazi. Jedno od najboljih taktika koje igrač može koristiti tokom svakih okršaja je ne direktan napad, već taktičko kretanje, korišćenje dash/evade poteza koji eliminiše svu štetu kroz koju Selene prolazi i veoma dobar melee napad koji može da uništi crvene štitove i stun-uje najveće protivnike.

Putovanje kroz lavirinte je veoma jasno definisano dobrom minimapom i glavnom 3D mapom (koja veoma podseća na onu iz DOOM-a) gde su jasno prikazane koje sobe su „centralne“ i vode do sledeće misije koju Selene rešava, a koje su opcione. U opcionim sobama se često nalaze blagotvorni artifakti rase koja je živela na Atroposu, dajući šansu Selene da poboljša svoje borbene sposobnosti, nađe novo oružje ili sazna više o istoriji planete. Atropos je takođe dom Parazita koji se mogu zakačiti za odelo od Selene. Oni neretko daju veoma korisne bonuse, ali donose i penale koji će ostati uz Selene dok ona ne umre ili ne nađe način da skine parazita sa sebe. Mnogi itemi u igri sa sobom nose šansu da izazovu „Suit Malfunction“ efekat koji se može ukloniti radeći određene akcije tokom igranja, što u svaki run unosi potencijalnu dozu nasumične opasnosti.

Tokom igranja se sakupljaju tri vrste valuta – Ether kamenovi koji se mogu iskoristiti za uklanjanje „malignant“ otrova koji se uhvatio za mnoge korisne objekte i paljenje nekoliko veoma bitnih mašina na planeti, ključevi za otključavanje vrata i kutija, kao i Obolit krediti sa kojima Selene može da kupuje nove napitke i veoma korisne artifakte. Igra daje igraču mogućnost da proširi svoju HP skalu, poboljša statove za napad (Damage) i zaštitu od štete (Protection), kao i poveća Proficiency skalu koja određuje koliko će jake bonuse imati nova oružja koje Selene pronađe na terenu. Na primer, sa Profficiency 10 statom Selene može pronaći automatski karabin koji ima 10 bonus poena koji su stavljeni na davanje štete, brzinu projektila i Overheat limit.

Ali ono što igra najviše ceni je izbegavanje štete. Za svaka tri odstreljena protivnika, igra će nagraditi Selene sa jednim Adrenalin nivoom sve do maksimalnog petog nivoa kada će ona dobiti poboljšanje napada, detektovanje protivnika iza zidova, bonus za Proficiency i još par bonusa koji će je učiniti efikasnijom na terenu. Ali jedan udar protivnika i svi ti killstreak perk-ovi su izgubljeni, i igrač mora ponovo da ih nabavi pametnijom borbom. Nekoliko veoma moćnih artifakata je direktno vezano za nivo Adrenalina kod igrača. Takođe je poželjno da igrač uvek ima punu health skalu, jer uzimanje svežih HP itema na terenu će prošititi celu HP skalu ako je Selene u potpunosti izlečena.

...

Pročitajte ostatak recenzije na EmuGlx.org sajtu...
 

DieH@rd

Active member
Joined
Mar 20, 2021
Messages
241
Reaction score
139
Points
43
Location
Vojvodina
Sto se mene tice, prvi ozbiljan GOTY kandidat i akciona igra koja ce biti dugo zapamcena.

Ako ovo ne prodje na trzistu [a postoji sansa da je kupovna cena previse paprena], bice bas steta za Housemarque. Ovo je igra na mnogo vecem nivou od svih njihovih ranijih naslova.
 

TheRealNick

nWo 4life
Staff member
Joined
Mar 17, 2021
Messages
914
Reaction score
422
Points
63
Location
Belgrade, Serbia
Website
www.emuglx.org
Jedva čekam da nađem vremena da završim ovo, raduje me to što je igra lakša u drugoj polovini, mislim da sem je već dovoljno izvalio da izguram do kraja samo... vreme.

Što se GOTY tiče ne znam, po meni igra godine treba da bude nešto što ima malo širi appeal ali davale su se igre godine i fetish igrama koje imaju glasnu publiku, tipa Sekiro, tako da nije nemoguće da Retural uzme dosta nagrada tu i tamo.
 

JackRaid04

Active member
Joined
Mar 21, 2021
Messages
105
Reaction score
72
Points
28
Location
Srbija
ali davale su se igre godine i fetish igrama koje imaju glasnu publiku, tipa Sekiro

Bkv kad je Sekiro izašao pa narednih meseci nije bilo popularnije igre, prodata je snažno. Ko je prešao ko nije je apsolutno irelevantno. Ne znam odakle ideja da su teške igre automatski fetiš igre to je maks autističan zaključak. Imali smo kroz istoriju gejminga previše hc igara koje su bile popularne i medju igrama godine.

Mislim da je više reč o tome da je kroz previše sendboks igara na tržištu (a koje su neizbežno uvek lagane igre) stvoren narativ da ljudi neće tešku igru.

Medjutim prodaja teških igara obično govori drugačije kao i strimovanje tih naslova.


Pre godinu dana pisale su se baljezgarije o Death Strandingu kako to nije igra jer tu nema istinskog izazova, a sad nam je problem da prihvatimo i igre gde ima izazova kao možda igre godine?


Postavlja se pitanje može li išta više biti cenjeno u modernom Gejmingu sem Sendboksa ili Rimejka ps1/p2 igara???
 

TheRealNick

nWo 4life
Staff member
Joined
Mar 17, 2021
Messages
914
Reaction score
422
Points
63
Location
Belgrade, Serbia
Website
www.emuglx.org
Bkv kad je Sekiro izašao pa narednih meseci nije bilo popularnije igre, prodata je snažno. Ko je prešao ko nije je apsolutno irelevantno. Ne znam odakle ideja da su teške igre automatski fetiš igre to je maks autističan zaključak. Imali smo kroz istoriju gejminga previše hc igara koje su bile popularne i medju igrama godine.

Mislim da je više reč o tome da je kroz previše sendboks igara na tržištu (a koje su neizbežno uvek lagane igre) stvoren narativ da ljudi neće tešku igru.

Medjutim prodaja teških igara obično govori drugačije kao i strimovanje tih naslova.


Pre godinu dana pisale su se baljezgarije o Death Strandingu kako to nije igra jer tu nema istinskog izazova, a sad nam je problem da prihvatimo i igre gde ima izazova kao možda igre godine?


Postavlja se pitanje može li išta više biti cenjeno u modernom Gejmingu sem Sendboksa ili Rimejka ps1/p2 igara???
Nije baš tako prosto.

Ja mogu da kažem onda da su autisti svi fanovi teških igara, posebno što vole da ih izvikuju tako u fazonu we are true gamers igramo na hardest ovo ono.

Po meni, igre godine treba da imaju veći appeal, kao što sam već rekao.

A i po nominacijama i izborima na mnogim mestima deluje da jeste tako, zbog čega nikada ni jedna sportska igra, vožnja ili borilačka bez obzira na svoju popularnost, prodaju, streamovanje itd. nisu bile igra godine? ZATO ŠTO NEMAJU APPEAL NA SVE IGRAČE, već na određene fanbaze. Baš kao i Souls-like igre, indiji kojekakvi, pa i dosadni zapadnjački RPG svojevremeno ali fanbase tih igara je mnogo glasniji pa su ih eto uguzili par puta i izvikali kao GOTY.

Da, ono što ti smatraš "sendbox igrama" i "rimejkovima starih igara" jesu najveći mainstream i ako se svi ostali žanrovi trpaju u neke svoje odvojene kategorije bez GOTY nominacija ikad ne znam zašto ovo onda mora? Zbog nekakvog "real gaming is hard" fetiša koji je eto fad u poslednje vreme. Po meni je to promašaj totalan, ali uuuu aaa SEKIRO igra godine, Hades igra godine... idemo git good.

Da dodam samo Returnal je odlična igra i sve to, ali nije za svakoga i ono davati GOTY takvom naslovu je baš off in my book at least.
 

DieH@rd

Active member
Joined
Mar 20, 2021
Messages
241
Reaction score
139
Points
43
Location
Vojvodina
Realno gledano, javnost nema velik [ili cak mali] uticaj na izbore GOTY igara, sve najvaznije nagrade biraju ili novinari/influenseri ili sami developeri. Isto je i kod najvecih nagrada za filmove godine [gde glasove daju sami filmski stvaraoci, samo Golden Globes je izuzetak gde 80tak novinara biraju nagrade, mada sad je ta nagrada na klimavim nogama].

Vecina igraca igra mali broj igara, samo ono sto se njima licno svidja. Dok sa druge strane, mediji imaju POSAO da isprobaju maltene sve, a sami developeri mogu da na mnogo vecem nivou cene rad svojih kolega.
 
Last edited:

TheRealNick

nWo 4life
Staff member
Joined
Mar 17, 2021
Messages
914
Reaction score
422
Points
63
Location
Belgrade, Serbia
Website
www.emuglx.org
Tačno, samo što mislim da vole i oni malo da naskoče na bandwagone povremeno, kad nešto ima vokalnu kritičnu masu idemo samo nalivaj.

Ja mogu da se kladim da će makar na TGA 2021, Returnal da uzme GOTY, u tom su fazonu skroz poslednjih par godina. Začudio bi se da bilo šta drugo bude. Zamisli posle SEKIRO i HADES da izaberu tamo Ratcheta novog za GOTY... Sad su setovali tone, jbg.
 

JackRaid04

Active member
Joined
Mar 21, 2021
Messages
105
Reaction score
72
Points
28
Location
Srbija
Zamisli posle SEKIRO i HADES da izaberu tamo Ratcheta novog za GOTY
Bio je Last of Us 2 a ne Hades, nema potrebe da praviš taj fiktivni narativ. Sekiro je iz mnogo širih razloga dobio GOTY jer je kompletna igra. Imao je odlične ocene i utiske od starta. Prodao se ok, ne vidim problem. E sad ako to nekome smeta onda je lako sve to obrnuti ofc.
 

DieH@rd

Active member
Joined
Mar 20, 2021
Messages
241
Reaction score
139
Points
43
Location
Vojvodina
Ja mogu da se kladim da će makar na TGA 2021, Returnal da uzme GOTY, u tom su fazonu skroz poslednjih par godina. Začudio bi se da bilo šta drugo bude. Zamisli posle SEKIRO i HADES da izaberu tamo Ratcheta novog za GOTY... Sad su setovali tone, jbg.
Ima jos pola godine, ko zna ko ce sve biti nominovan.

A Hades je na TGA2020 dobio Best Indie & Best Action [i imao je zasluzene nominacije za reziju i GOTY].
 

TheRealNick

nWo 4life
Staff member
Joined
Mar 17, 2021
Messages
914
Reaction score
422
Points
63
Location
Belgrade, Serbia
Website
www.emuglx.org
Jeste, pomešao sam sa IGN nagradama

Svakako, nije da meni lično nešto tu smeta samo eto uviđam malo fad i fetišizaciju takvih naslova lately.

Sekiro je super ali da je baš igra za svakoga, nikako. Po meni GOTY 2019 Control i RE2. Ali na kraju dana nije li Death Stranding pokupio najviše nagrada za GOTY te godine?